Soku mi nalejcie!

W opinii dietetyków soki warzywne i owocowe mają korzystniejsze działanie na zdrowie naszego organizmu, niż jedzenie surowych warzyw i owoców. Dlaczego? Witaminy, enzymy i mikroelementy, które stanowią o ich wartości, lepiej są przyswajane w postaci soku. Jeśli porównamy czas potrzebny na strawienie tych produktów, okaże się, że surowe owoce potrzebują około pięciu godzin, podczas gdy sok trawiony jest przez kwadrans. Podobnie wygląda sprawa przyswajalności składników odżywczych. Pijąc soki, wykorzystujemy około 68% wartościowych substancji. Jedząc surowe owoce – jedynie 17%.

Jak przygotować sok?

Można to zrobić w sokowirówce lub w wyciskarce. Sokowirówka uczyni to szybko i otrzymamy gotowy sok w kilka sekund. Jednak prawdziwi smakosze cenią sobie wyciskarki, które wprawdzie działają na wolniejszych obrotach, ale pozwalają uzyskać soki bogatsze w enzymy, minerały i błonnik, ze względu na większą zawiesistość. Wyciskajmy wiec soki zarówno z twardych warzyw korzeniowych – marchewki, pietruszki, selera, z owoców, z ziół i warzyw liściastych.

Oto recepta na smaczny i zdrowy sok:

  • Przygotuj marchewki, buraki i jabłka – w ilości zależnej od apetytu!

  • Umyj warzywa i owoce, podziel na mniejsze cząstki i rzuć do sokowirówki lub wyciskarki.

  • Po chwili, gdy sok będzie gotowy, przelej do wysokich szklanek.

  • 100 g soku zawiera jedynie 34 kcal, a wiec oprócz walorów zdrowotnych i smakowych – zadbasz także o piękną sylwetkę.

Dlaczego warto pić soki?

Doskonale regenerują organizm po wysiłku. Dostarczają substancji odżywczych w okresie rekonwalescencji.

  • Sok z buraka zawiera kwas foliowy i żelazo, co ma korzystny wpływ na procesy krwiotwórcze. Ponad to wzmacnia organizm, dlatego zalecany jest również kobietom oczekującym dziecka.

  • Sok z marchewki bogaty jest w beta-karoten i witaminę A. Dzięki piciu tego smacznego napoju, zapewnicie swojej skórze młody i piękny wygląd. Poprawa kolorytu skóry, skutec zna walka z wolnymi rodnikami, odpowiedzialnymi za starzenie się skóry, to tylko niektóre zalety marchewki. Obecność witaminy A wpływa na poprawienie naszego wzroku.

  • Sok z jabłek to obecność pektyn. Mają one dobroczynny wpływ na pracę jelit i trawienie środków spożywczych. Spożywanie jabłek pod każdą postacią, pomaga w odtruwaniu organizmu. Jabłka pomogą również obniżyć poziom szkodliwego cholesterolu. Potas i żelazo mają wpływ na odkwaszanie organizmu, a witamina C sprzyja wchłanianiu żelaza do krwi.

  • Sok z malin jest bogatym źródłem witamin, żelaza, miedzi i kwasu foliowego. Dobroczynne właściwości soku docenia zwłaszcza osoby przeziębione, bowiem dodany do herbatki – rozgrzewa i wzmacnia. Kobiety w ciąży również sięgną po ten sok, ze względu na obecność krwiotwórczego żelaza.

  • Sok ogórkowy odkwasza organizm. Warto przygotować orzeźwiający i zdrowy koktajl z dodatkiem zielonej pietruszki. Dla urozmaicenia można dodać jogurt, łyżeczkę miodu, kilka kropel soku z cytryny. Prawdziwa bomba witaminowa!

  • Sok pomarańczowy zawiera dużą dawkę witaminy C. Ma dobroczynny wpływ na skórę, niszcząc wolne rodniki oraz działanie przeciwnowotworowe. Obniża ciśnienie krwi, zapobiega zaparciom i, dodatkowo, odkwasza organizm.

  • Sok z banana pozwala dostarczyć organizmowi potas i kwasy tłuszczowe. Osoby cierpiące na stany depresyjne, odnajdą w nim tryptofan, z którego powstaje hormon szczęścia – serotonina. Banany wzmacniają ścianki przewodu pokarmowego i regenerują śluzówkę żołądka.

  • Sok z natki pietruszki pokryje dzienne zapotrzebowanie na większość witamin i minerałów – zawiera potas, wapń, magnez, żelazo, kwas foliowy, witaminy: PP, A, C, K, E, B i D. Pomaga w pozbyciu się obrzęków i poprawia nastrój. Natka pietruszki jest doskonałym uzupełnieniem większości koktajli warzywnych i owocowych.